سبد خرید

روش استفاده از تیغه ی بزرگ در ابزارهای چندکاره ویکتورینوکس

شما اینجا هستید

برش عمیق : این برش یک تکنیک ابتدایی ست که باید تمرین شود. در این روش تیغه ی چاقو را در امتداد قطعه ای که می خواهید آن را از قطعه ی اصلی جدا کنید به سمت بیرون از بدنتان فشار دهید تا از سمت دیگر خارج شود.
از این روش زمانی استفاده می شود که می خواهید برش های زمخت و زاویه دار ایجاد کنید و یا بخش اعظمی از کارتان را ببرید و دور بریزید. از آنجائیکه در این روش تسلط کافی روی میزان فشار و جهت برش وجود ندارد معمولا از تیغه ی بزرگ برای کارهای ترمیمی و ظریف کاری استفاده نمی شود. برای موثرتر بودن برش بهتر است تیغه را در هنگام برش به چپ یا راست حرکت دهیم. یعنی در ابتدای برش، تیغه از قسمت نزدیک دسته وارد برش شود و در انتهای برش تیغه از قسمت نزدیک به نوک خارج شود.
پس چاقو را محکم و مطمئن توی مشت بگیرید. تیغه را نزدیک به دسته و صاف روی سطح چوب قرار دهید (شکل 1). تیغه را از بالا به پایین و به سمت بیرون از بدنتان فشار دهید به صورتی که نوک تیغه تا انتهای چوب برسد و از آن خارج شود (شکل 2-3 ). هر چقدر تیغه را با زاویه بیشتری روی چوب بگذارید عمیق تر توی چوب فرو می رود و البته نیروی بیشتری هم برای انجام برش نیاز است.
تمرین: از این روش معمولا برای کندن پوست چوب یا تیز کردن سر یک شاخه استفاده می شود. برای تمرین سعی کنید پوست یک شاخه تازه کنده شده از درخت فندق را بگیرید .

تک برش : آیا تا بحال سعی کرده اید با چاقوی جیبی یک قطعه نان را با یک برش به دو قسمت تقسیم کنید؟ شاید نه ولی اگر این کار را کرده باشید به احتمال زیاد با دو تکه نان له شده رو به رو می شوید (شکل 5). البته اکثر افراد هنگام برش نان به طور غریزی تیغه را مثل اره به عقب و جلو می برند و بدین شکل نان بدون آن که له شود به دو قسمت تقسیم می شود (شکل 6).
برش یک تکه ترکیبی از حرکت الاکلنگی تیغه به عقب و جلو و فشار رو به پایین است. این حرکت از زاویه برش می کاهد و به تیغه اجازه می دهد که به راحتی وارد عمق نان شود. این روش برای بریدن چوب نیز به کار می رود. این برش هنگامی موثر است که تیغه در حالی که به سمت پایین فشار داده می شود از انتها تا نوک وارد قطعه شود.
شکافتن چوب با تیغه بزرگ. برای بعضی پروژه ها نیاز دارید تا چوب را از طول به دو تکه ببرید. البته برای این کار به جای چاقوی جیبی بهتر است از یک چاقوی بزرگ با تیغه ثابت استفاده کنید. مدل های 91 میلی متری چاقوی سوئیس آرمی که دارای یک تیغه 60 میلی متری می باشند، به راحتی می توانند شاخه های تا قطر 5/2 سانتی متر را ببرند. قطعه چوب مورد نظر را روی یک سطح محکم (مثل تنه ی یک درخت) به صورت ایستاده ثابت کنید. تیغه را درست در مرکز دایره ی قطری شاخه قرار دهید (شکل 7). از یک تکه چوب دیگر به عنوان چکش برای کوبیدن روی تیغه استفاده کنید. روی تیغه بکوبید و تا وقتی کل تیغه داخل برش ایجاد شده قرار گیرد این کار را ادامه دهید. با این روش شما تیغه را دقیقا روی نقطه ای که می خواهید چوب را از آنجا به دو بخش تقسیم کنید، می کوبید. هنگامی که تیغه کاملا وارد چوب شد با کوبیدن تکه چوب روی قسمت دسته چاقو آن را تا انتهای چوب حرکت می دهید و برش را کامل می کنید(شکل8).
به تیغه خیلی محکم ضربه نزنید تا از آسیب دیدن دسته جلوگیری کنید. در حالت ایده آل چوب باید به آرامی روی همان برش مرکزی تا انتها رفته و نصف شود(شکل 9). اگر احساس کردید که تیغه در مسیر غلط افتاده است تنها کافی ست کمی زاویه آن را تغییر دهید تا مجددا در مسیر درست قرار گیرد. مراقب باشید که اگر از نیروی بیش از حدی روی تیغه و دسته استفاده کنید ممکن است باعث آسیبی جدی شود.
نکته: برای اولین تجربه تکه چوبی را با قطر کمتر از 2 سانتی متر و طول نهایتا 20 سانتی متر انتخاب کنید. چوبی را انتخاب کنید که نرم بوده و به آسانی به دو بخش تقسیم شود. مثل چوب درخت فندق، غان، زبان گنجشک یا افرا.

victorinox
victorinox
victorinox
victorinox
victorinox
victorinox
victorinox
victorinox
victorinox